
Speciaal onderwijs; heeft een kind met autisme dit altijd nodig?
Elk kind met autisme is anders en dus is een goede ondersteuning op school erg belangrijk. Door goed met de ouders en het kind te communiceren, slaagt deze ondersteuning. Doordat ieder kind anders is, heeft ook ieder kind andere dingen nodig om goed te kunnen functioneren en presteren. Dat is bij een kind met autisme niet anders. Onderstaand vind je een aantal punten die van belang kunnen zijn op school. Deze punten zijn niet alleen belangrijk bij het speciaal onderwijs maar ook bij het reguliere.
Belangrijke punten
- Het hebben van een dagelijkse planning, dit kan in woorden maar ook met pictogrammen
- Hulp krijgen bij het plannen en organiseren van de werkzaamheden
- Begrip krijgen voor het disharmonisch intelligentieprofiel
- Genoeg aandacht krijgen voor de sterke kanten
- Eventuele speciale interesses krijgen ook genoeg aandacht
- Let op overvraging; ook bij sociale vaardigheden
- Hulp krijgen bij het letten op de tijd, door bijvoorbeeld een timer
- Bescherming krijgen tegen overprikkeling, bijvoorbeeld door oortjes of een koptelefoon te gebruiken of het kind in een rustige hoek in de klas te zetten om te werken
- Extra tussentijdse evaluatiegesprekken
- Een duidelijke, makkelijk leesbaar instructie
- Een rustige leraar/lerares die ook rustig blijft bij problemen
- Niet alleen maar theorie, maar ook praktijkvakken
- Het aanbieden van cursussen, zoals bijvoorbeeld een assertiviteitscursus
- Een ruimte waar een kind zich terug kan trekken wanneer het overprikkeld is of wanneer het kind de pauze binnen door wil brengen
- Genoeg kennis van autisme bij leerkrachten en personeel
- Hulp krijgen bij eventuele andere problemen zoals ADHD, angst of slapeloosheid
- Het hebben van een vast contactpersoon die vaak aanwezig is
- Het hebben van een vaste werkplek in de klas die zo veel mogelijk prikkelarm is
- Indien nodig extra begeleiding tijdens de gymlessen en overgangsmomenten maar ook met uitjes en de feestdagen
- Wanneer er veranderingen aankomen, bereidt het kind dan hierop voor
- Beschermd worden tegen pesten
- Een stappenplan voor het maken van de verschillende taken en wat je daarna moet doen
- Hulp krijgen bij het opstarten, het vragen om hulp en samenwerken
- Alert zijn op onder -en overschatting
- Extra tijd krijgen voor het maken van de taken
Op het eerste gezicht lijkt dit een hele lange lijst. Toch zijn de meeste punten eigenlijk vanzelfsprekend; ook bij een kind zonder autisme moet er gelet worden op overprikkeling en pestgedrag net als dat ook deze kinderen soms extra hulp nodig hebben. Waarom deze punten dan toch in de lijst staan? Omdat ze vaak worden vergeten. En juist deze punten zijn voor een kind met autisme extra belangrijk. Je zou denken dat er binnen het speciaal onderwijs altijd rekening wordt gehouden met deze punten, toch is dat niet altijd zo.
Regulier of speciaal onderwijs
Je kind heeft recht op een aantal essentiële aanpassingen binnen de school. Ongeacht welke school dit is, het bestuur is verplicht naar deze aanpassingen te kijken. Daarom is het belangrijk altijd te praten over de mogelijkheden binnen de school. Blijkt dat de school niet kan voldoen aan bovenstaande punten en de aanpassingen die nodig zijn voor je kind? Dan wordt er gekeken naar een andere school of het speciaal onderwijs. Zoals al eerder gezegd is ieder kind anders, en dus zullen niet alle bovenstaande punten op jouw kind van toepassing zijn. Daarom is het ook belangrijk een goed gesprek te hebben met de school van je keuze, om te kijken of het mogelijk is dat je kind die extra begeleiding kan krijgen die hij/zij nodig heeft.
Lees ook: Passend onderwijs; wat is dat precies?
Recente berichten
- Thuisonderwijs door corona; handige dagplanner én thuiswerk tips! 15 maart 2020
- Leerlingenvervoer; komt mijn kind hiervoor in aanmerking? 3 februari 2020
- Speciaal onderwijs; heeft een kind met autisme dit altijd nodig? 31 januari 2020
Geef een reactie